Tavaly elmaradt a szokásos évvégi toplistám, de ha nem is olyan részletesen most bepótolom az akkor elhalasztottat. Voltak adrenalinbombák, voltak szívhez szóló filmek, de tudtunk merengeni, gondolkodni és nevetni is, olykor pedig ezek közül többet is egyszerre. Tehát a 2023-as legjobb 25 filmet felsorakoztató listám előtt nézzük mik is voltak a legkiemelkedőbbek 2022-ben.
TOP 25
25. Az Északi
Robert Eggers magával hozta stílusát. Nem a története miatt válik nívóssá új filmje, hanem vizualitása, ami igazán nagy dicséretet érdemel. Olykor igaz sablonosnak is tűnik, mégis az a legfontosabb, hogy egyedi. Ez pedig a képi világának és a rendező kifejezésmódjának köszönhető.
22. Vörös rakéta
Egy pornós férfi beilleszkedése a régi világba. Milyen lehet a társadalom megítélése és vár-e ránk egy tisztességes munka? Nem mondhatnánk, hogy intenzív a cselekmény, viszont mégis érdeklődéssel teli, amit látunk.
24. Közel
A belga Lucas Dhont érzékenyen mutatja be két fiú intim barátságát és az ebből fakadó konfliktusokat. A környezetünk megitélésétől való félelmek, feszültségeink, a hiány és a maró bűntudat filmje a Közel, ami nagyon szép, viszont nagyon fájdalmas is egyben.
23. Argentína, 1985
Az argentin történelem egyik legsötétebb időszakának (1976-1983) utóélete elevenedik meg a vásznon. Az 1985-ös per rengeteg borzasztó dolgot tárt fel a junta uralkodásának időszakáról. Egy valódi diktatúra volt, ami megtorolta, ha valaki szembe került vele, vagy csak nem az ők álláspontján osztotta. Ennek érdekfeszítő és könnyedén letaglózó nyomozása az Argentína, 1985.
21. A segítség
Jodi Comer talán még nem volt ennyire magával ragadó. Olyan színészi energiákat mozgósít meg, hogy hamar közel kerül hozzánk. Úgymint a liverpooli bentlakásos otthon Alzheimer-kórral küzdő betege, akivel szoros köteléket alakít ki gondozása során.
20. Párhuzamos anyák
Pedro Almodóvar a szokásos empátiájával szól a lelkileg megtörtek felé. A két egy napon, egy kortelemben gyermekének világot adó anya megható barátságában viszont van, ami nem közös: például a két nő kora és az aktuális társadalmi helyzetük. Ebből fakadóan pedig nem mindegyikük élete boldog igazán.
19. Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság
De örülünk ennek az animációnak! Vicces, aranyos, olykor szomorú és meglepően komoly is a halál témájának körüljárásával. Minden korosztály megtalálja benne számításait.
18. Larry
Kiváló alakítás Villányi Bennett-től és hiteles társadalmi rajz a magyar szegénységről, az abban élők kitörési lehetőségeikről. Az év egyik legjobb honi dobása!
17. Felnőttem, csacsacsa
Cooper Raiff folytatta, amit a "Shithouse-al elkezdett. Szereplője is már idősebb, aki nem találja magát a világban, viszont kedvessége, annyira szerethetővé teszi a figurát, hogy egy őszinte és érzelmekkel teli úttal ajándékoz meg bennünket.
15. Búcsú Yangtól
Egy humanista sci-fi a robotokról, a családról. Szívhez szóló alkotás, ami sok kérdést megfogalmaz, mégis inkább az ember érzelemvilágát célozza meg.
16. Magasságok és mélységek
Otthonunk másik nagy dobása! Kitűnő, részletes lélekrajz a gyászoló feleségről, és a gyász mögötti igazságokról, meglepően magas színvonalú kivitelezésben.
14. Út a díjesőig
Antonio Banderas és Penélope Cruz. Nem is kell más egy minőségi spanyol komédiához. És milyen igaz is. Egy pazar szatíra és paródiája ez a művészlétnek.
13. A titokzatos nő
Stílus, lenyűgöző látvány, elegancia. Ha ez megvan, nem gyakran beszélünk negatívan semmiről. A titokzatos nőben, pedig ez megvan. Fordulatos, rejtélyes történet egy izgalmas, bár olykor leülő történetbe csomagolva.
12. Pinokkió
Guillermo del Toro elhozta nekünk mesevilágát. Pompás animációs adaptáció társadalomkritikával és bájjal. Gyakran tűnik sötétnek mégis a pozitív energiáival képes hatni ránk.
11. A szomorúság háromszöge
Egy nagybetűs szatíra. Itt szinte mindenki megkapja a magáét, aki fontos vagy aki fontosnak szeretné láttatni magát. Ehhez pedig a párbeszédek is kellő táptalajt biztosítanak.
TOP 10
10. Vezess helyettem (179 perc)
Rendező: Ryusuke Hamaguchi
A gondolkodást és a türelmet ma már csak egyre kevesebben gyakorolják. Ryusuke Hamaguchi viszont egy olyan utazásra invitálja a nézőket, ahol bizony meg kell erőltetnünk magunkat agyban és érzelmileg is. Ez az út nem rövid, viszont annál tartalmasabb lehet azoknak, akik kellő nyitottsággal állnak hozzá.
9. Marcel, a lábbelis csiga (90 perc)
Rendező: Dean Fleischer Camp
Egy igazi érzelmi hullámvasút Marcel aranyos és megható története. A stop-motion technikával életre keltett csigák és a valós, élőszereplős környezet keveréke egy különleges atmoszférát teremt, de az igazán különleges az maga a címszereplő és az ő érzelmekkel teli bolyongása, amiben megismerjük személyiségét és bájos naivitását. Szép és szomorú ez a bolyongás, ami alatt nem csodálkozunk ha egy könnycseppet is elejt az ember.
8. Licorice Pizza (133 perc)
Rendező: Paul Thomas Anderson
Egy felnövés történet, amit nagyban a rendező fiatalkora inspirált. De egy olyan felnövés történet a 70-es évekről, ami hiteles és hangulatos korrajz is egyben. A prímet mégsem a két főszereplő, Cooper Hoffmann (Gary Valentine) és Alana Haim (Alana Kane) közötti nagyszerű kémia vagy az egyik emlékezetes közös jelenetük viszi, hanem Sean Penn és Bradley Cooper szórakoztatóan emlékezetes játéka.
7. Nyugaton a helyzet változatlan (147 perc)
Rendező: Edward Berger
Egy kevésbé szórakoztató darab, de nem kevésbé emlékezetes. Edward Berger ugyan kihagyott pár eseményt a könyvből, amiért sokan kritizálják is emiatt, mégis egy sokkoló ábrázolása ez a fiatalok hazaszeretetéről, a háborúról való prekoncepciójukról, majd a később, az igazi valóság megismeréséről és a emberi sokk és kilátástalansággal való harcról. Ami egyben a háború értelmetlenségéről is velős üzenetet fogalmaz meg.
6. A hős (127 perc)
Rendező: Asghar Farhadi
Egy szép, mégis szomorú tanmese Asghar Farhadi legújabb műve. Az emberi jóhiszeműség és a jóság fontosságát hirdeti, hogy a történet második felére egyre jobban kibontakozzon és már gyötrőbb üzeneteket is megfogalmazzon. A közösségi média uralma, az emberi felelősség és a tömeg működése mind-mind megjelennek és fontos igazságokra tapintanak rá. A közösségi médiában könnyen megváltozhat egy emberről alkotott kép, mindegy hogy igaz-e az az állítás vagy hamis, az embereknek a szenzáció kell, és hogy történjen az életükben valami érdekes.
5. Esemény (100 perc)
Rendező: Audrey Diwan
Egy igazán női film a listán, ami nagyon intim és ami mélyen a húsba vág. Az abortusz témája az utóbbi években egyre gyakoribb téma a feminista mozgalmak megerősödésével, Diwan 1975 Franciaországába kalauzol minket, amikor a gyermekmegszakítás bűn volt, de egy, a tanulmányait folytatni igyekvő lány mindent elszeretne érni annak elérése érdekében. A főszereplő az összes nőt képviseli a világban azok megpróbáltatásaival, szorongásaival és vágyaikkal, így válik az Esemény a testünkről való önrendelkezésről és az önmegvalósításról szóló merengő, gondolatébresztő darabbá.
4. Batman (176 perc)
Rendező: Matt Reeves
A DC univerzum sajnos több gyengébb minőségű mozgóképet hoz tető alá, mint profibbat, ami viszont profibb az magas szintet képvisel. Ilyen a Robert Pattinson főszereplésével készült Batman is, ami az év egyik nagy meglepetése is egyben. Sötétebb a hangulat, lassabb a cselekmény, mégis életszagúbb a világ és a környezet. A tanulsága is nagyon aktuális, ami a nézőnek is adhat egy nagyobb lökést ebben a komor eseményekkel telített életben. A zene pedig telitalálat, nem egy pillanatot teremt emlékezetessé és/vagy nagyszerűvé.
3. A világ legrosszabb embere (121 perc)
Rendező:Joachim Trier
Az ember nem jó vagy rossz, még ha nehéz is bevallanunk, mindkettő vagyunk egyben. Jó emberek rossz tulajdonságokkal vagy rossz emberek jó tulajdonságokkal? Ezt már a környezetünk fogja megítélni. A világ legrosszabb embere olyan, mint az élet: vicces, nehéz, néha jót cselekszünk benne, néha rosszat és egyszer ez is véget ér. Nehéz film, de az életbölcsességei és a realitása miatt igenis megtekintésre szolgál.
2. Minden, mindenhol, mindenkor (132 perc)
Rendező: Dan Kwan és Daniel Scheinert
Egy igazi érzelmi, de elsősorban műfaji hullámvasút a rendező-forgatókönyvíró páros multiverzum mozija. Mostanság számos képregényfilm e témát teszi kulcselemmé, aminek útját még a Pókember: Nincs hazaút taposta ki 2021-ben. Mindazonáltal azt hozzá kell tenni, hogy a Minden, mindenhol, mindenkor ezt az ötletet már évekkel korábban, legkésőbb már 2018-ban magáénak tudhatta. És végül nem csak közönség, majd anyagi siker lett, hanem kritikai (11 Oscar jelölésből 7 győzelem) is. Ezt pedig a nagyszerű színészeinek, ambiciózusságának, frissességének és a műfajok széles skálájának megfelelő ütemű váltakozása mellett a színvonalának is köszönheti. Humoros, bizarr, íjesztő, akciódús megható, romantikus és nem utolsó sorban szórakoztató is tud lenni. Elsőre nem biztos, hogy mindenki megfogja találni benne a számításait, de egy második esély ebben segíthet...
1. Top Gun: Maverick (131 perc)
Rendező: Joseph Kosinski
A 2022-es év legjobb filmje egy akciófilm??? Igen, vagyis szerintem mindenképpen! Tom Cruise 36 évvel az első rész után is, mintha még a negyedik ikszet sem kaparná (pedig már 60 éves), olyan eleganciával és láthatóan hatalmas élvezettel játszik. Egyszerűen öröm nézni, mint a vásznon sok más mindent. A film mégsem (csak) miatta különleges. A jeleneteket mind igazi vadászgépekkel vették fel, amiket ténylegesen vezetnek is a szereplők a vásznon. Ez pedig olyan hitelességet kölcsönöz, hogy végig izguljuk az akciókat és egyszerűen magunkkal ránt a cselekmény. Ilyen feszült, és rengeteg tekintetében ilyen igényesen megvalósított bevetést már nagyon-nagyon régen láttunk, és vélhetően nagyon soká jön a következő ilyen. De remélem nem lesz igazam...
Amiből válogattam, az összes megtekintett film
C'mon C'mon - Az élet megy tovább
A világ legrosszabb embere
Macbeth tragédiája
A hős
The Fallout
Rémálmok sikátora
A segítség
A Tinder-csaló
Licorice Pizza
Batman
Kimi
Párhuzamos anyák
Kék róka
Pirula panda
Az Adam-projekt
Sikoly
Fresh
Katonadolog
Az új hely
Halál a Níluson
Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor
Ahol a nap felkel Párizsban
Belle: A sárkány és a szeplős hercegnő
The Outfit
X
Uncharted
Az Északi
Az elveszett város
Hol van Anne Frank?
Út a díjesőig
Minden mindenhol mindenkor
A gigantikus tehetség elviselhetetlen súlya
Chip és Dale: A csipet csapat
Mindent egy lapra
Good Luck to You, Leo Grande
A rosszfiúk
Doctor Strange az őrület multiverzumában
Felnőttem, csacsacsa
A tengeri fenevad
Lightyear
Fekete telefon
Préda
A tizenhármak
Top Gun: Maverick
Vezess helyettem
Svindler
Nem
Vörös rakéta
Thor: Szerelem és mennydörgés
Szöszi
Emily the Criminal
Elvis
Pearl
Barbár
Argentína, 1985
Nyugaton a helyzet változatlan
A titokzatos nő
Enola Holmes 2
Mrs. Harris Párizsba megy
Esemény
Éjjeli vérfarkas
Forráspont
A játszma
The Woman King - A harcos
A csoda
Bűbáj 2. - Kiábrándulva
A jó főnök
Kilenc nap
Háromezer év vágyakozás
A szomorúság háromszöge
Athéné
Azt mondta
Átjáróház
Lady Chatterley szeretője
A kiút
Szent pók
Pinokkió
Hatos fülke
Avatar: A víz útja
Vérapó
Fűző
Tőrbe ejtve: Az üveghagyma
Beugró a paradicsomba
Ecc, pecc, ki lehetsz?
Búcsú Yangtól
Fehér zaj
Larry
A menü
Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság
Közel
Marcel, a lábbelis csiga
Magasságok és mélységek
Az unoka
Zanox - Kockázatok és mellékhatások
Kilakoltatás
Veszélyes lehet a fagyi
A galaxis őrzői: Ünnepi különkiadás
Öt lecke a valóság felszámolásáról
Összes: 98 film